TIEDON PORTINVARTIJAT: Tietyt yritykset ja ohjelmat ovat avainasemassa tässä ketjussa, joka saattaa tiedon tavallisen käyttäjän ulottuville. Esim. verkkoyhtiöt, ohjelmistotalot ja hakupalvelut. Heiltä on edellytettävä tarkempaa ja nopeampaa tiedottamista, kuin muilta.
NEUVONTAPALSTOJA, KESKUSTELUPALSTOJA JA PALSTOJA
Tämä artikkeli keskittyy erityisesti Saunalahden Palstan mobiililaajakaistaan vuonna 2010.
Ehkä ihmisläheisin tapa hakea tietoa verkosta, on kirjoittaa jollekin forumille, missä käy muita saman alan harrastajia. Niistä saattaa hyvinkin pian saada kaipaamaansa palautetta, tai voi muuten vaan purnata. Näissä on selkeästi jaetellut aiheet ja hyvät selaustyökalut.
KESKUSTELUPALSTAT ovat ehkä nimensä mukaisesti hyvin vapaamuotoisia eri aihepiireihin keskittyviä. Hyvin usein ne ovat lehtien, yhdistysten ja eri harraste-alojen ylläpitämiä.
NEUVONTA / OPASTUS-PALSTAT ovat selkeästi profiloituneet käyttäjien ongelmien selvittämiseen. Kirjoitat pulmastasi, muut kävijät tai moderaattori vastaa siihen ja kirjoitat ehkä lisäselvityksiä. Joissakin ulkomaisissa ohjesivustoissa tämä näyttää lähes automatisoidulta. Lukijat voivat pisteyttää vastaukset, ja hyvin pian uudet lukijat näkevät, mitä neuvoa kannattaa ensin tutkia.
Neuvontapalstojen ongelma on se, että sekä kysyjät, että vastaajat voivat olla monentasoisia. Sivuston käyttäjän voi olla vaikea arvata vastaajan tai kysyjän tietotasoa. Tietokone-ongelmissa pääsee usein suoraan oikeaan vastaukseen, kunhan vain osaa muotoilla kysymyksen riittävän tarkasti ja tietenkin englannin kielellä.
Entäpä sitten kun forumin nimeksi annetaan pelkkä PALSTA. Niinkuin tämä Saunalahden Palsta. Minä joudun käyttämään tätä esimerkkinä, koska en paljon muita tunne. Tuosta nimestä on varmaan keskusteltu SL:ssä, ja se lienee tarkkaan harkittu. Vältetään leimautumista "jaarittelupalstaksi", eikä toisaalta tarvitse investoida "neuvonta-palstan" vaatimaan tietotaitoon. Tällainen palsta on hyödyllinen monessa mielessä; ihmiset saavat purnata, neuvonnasta kiinnostuneet saavat esittää ja kartuttaa tietotaitoaan ja auttaa muita. Moni kävijä saa vastauksen pulmaansa. Hyvää on tietenkin se, ettei SL:n tarvitse niin paljon uhrata palstan ylläpitoon, koska me käyttäjät sen kuitenkin viime vaiheessa joudumme maksamaan.
Tämän palstan kohdalla oli SL:ssä varmaan keskusteltu B-vaihtoehdostakin. Se olisi ehkä ollut se, että olisi rohkeasti annettu yhdelle ihmiselle tehtäväksi koko sotkun hoitaminen. Elikkä palstalla olisi ollut yksi kysymys ongelmaa kohti. Ja yksi vastaus. Sen lisäksi olisi sitten jaaritteluosasto, jossa minä ja muut purnaajat saisimme mellastaa. Tällainen olisi ollut rohkea ratkaisu, mutta uskon, että se olisi ollut parempi, kuin nykyinen systeemi. Ei ehkä riittänyt rohkeutta tai ei ollut sopivaa henkilöä tiedossa?
Se nuori (tai vanha) kaveri, joka olisi pistetty vastaamaan näihin käyttäjien ongelmiin, olisi varmaan joutunut lujille. Mutta se olisi kyllä selvinnyt.
Ehkäpä palsta syntyi aluksi ilman henkilökuntaa, oliko siinä aluksi moderaattoria? Enpä tiedä, kun en itse moneen kuukauteen edes päässyt sille palstalle vanhentuneen Java-ohjelmani takia.
Tai ehkä käyttäjien ongelmat eivät v. 2010 kertakaikkiaan olleet ratkaistavissa (helposti).
Tai ehkä vastausta/ tietoa kertakaikkiaan jaettiin nihkeästi aivan tarkoituksella.
Ehkä olikin parempi, etteivät kysyjät päässeet verkkoon joka oli jo ennestään tukossa.
Palstaa sivusta aktiivisesti seuraavana voin vain arvailla.
Joudun toki pohtimaan sellaistakin vaihtoehtoa, että systeemistä oli tarkoituskin tehdä monimutkainen. Että sitä olisi vaikea hakkeroida, käyttää yms. Että käyttäjät olisivat mahdollisimman riippuvaisia Saunalahdesta. Ja että se riippuvuus muuttuisi mahdollisimman paljon rahalliseksi tulovirraksi. Tämä ihmeellinen maksullinen nettiguru systeemi yhdistettynä SL:n toimimattomiin palikoihin, saa miettimään tällaista.
Itse olen pitänyt tätä Saunalahden Palstaa oivana keinona piilottaa tietoa. Kyllä sitä siellä on, mutta se on ollut tavattoman vaikeasti löydettävissä. Ja tämä palsta on kouluttanut suuren joukon ihmisiä hallitsemaan tätä kieltämättä monimutkaista ongelmakenttää. Ja hyvät vastaajat kyllä erottaa siitä joukosta nopeasti.
Sekä tuo Palsta, että nämä Saunalahden muut palikat taitavat olla paremmassa kunnossa kuin puoli vuotta sitten. Mutta olisivatko ne tulleet kuntoon ilman sitä kauheata meteliä, minkä asiakkaat pitivät?
Etanatikku Nopsa toimi huonosti sen takia, koska toimiminen ei ollut sen ykköstehtävä. Sen ensisijainen tehtävä on kysyä tunnussanat, varmistaa, ettei laite ollut samaan aikaan toiminnassa toisessa koneessa, ettei sitä ole hakkeroitu (kopioitu?), ja varmaan muutakin. Jos nämä ovat kunnossa, niin sitten, ja vasta sitten sillä on lupa toimia.
Ja tikun käyttäjän mahdollisuus saada tietoa oman työvälineensä käyttökelpoisuudesta, toiminnasta ja toimintavarmuudesta esim. häiriötilanteissa; se on edelleen virpomista. Käyttäjän oletusarvo on se, että vaikka verkko onkin nyt toiminut ennätyksellisen hyvin, niin se voi romahtaa milloin vain. VVV.
.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ajattele, kirjoita, lähetä. Tai kirjoita vain inspiroidusti.