Testing Java-Script

maanantai 16. elokuuta 2010

Minun kamerani: Canon digital IXUS 9015

Kamera on ollut minulla 2 vuotta ja olen ottanut sillä noin 60.000 valokuvaa.  Olen ollut tyytyväinen kameraan.  Siitä on oikean kyljen paneelit irronneet ja olen peittänyt kyljen ilmastointiteipillä.  Ykri ruuvi putosi aika pian pois ja pian toinenkin, nyt on ohut metallilista sitten rikkikin ja siis peitetty teipillä.  Osin oma vika, en kiristänyt ruuveja ajoissa.
Video-näppäin on myös rikki, olen nyt puoli vuotta pärjännyt ilman sitä.  Kameran sisällä on kosteutta, taivaskuviin siis voi tulla näkyviin läikkä.  Olen pitänyt kameraa veneellä ja retkillä aika kosteissa oloissa, siis tämä on oma vika.  Nämä kaikki viat kuulostavat kiusallisilta, mutta näin hyvälle tuottelle olen antanut sen anteeksi.

INHOTTAVA JA TÄYSIN TARPEETON on se, että kamera ensisijaisesti käyttää salamaa.  Siis hämärässä, jossa tulee ihan hyviä kuvia ilman salamaa, kamera mieluumin ottaa salamalla huonoja kuvia.  Pitää joka käynnistyksessä erikseen käydä ottamassa salama pois.
Valinnan karhennettu kiertokytkin on myös jossakin määrin... ei kun aika paljonkin... hankala käyttää.  Sitä joutuu aika monta kertaa veivaamaan ennenkuin saa halutun erikoistoiminnon.  TOISTAN VIELÄ, ETTÄ OLEN ERITTÄIN TYYTYVÄINEN TÄHÄN KAMERAAN.

Zoomi on tietenkin älyttömän hidas, Lintukuvaukseen tämä ei sovi ja monet tilannekuvatkin ehtivät mennä nopeasti ohi.

Hiukka yli 200 Eurolla tämä on ollut meille aivan fantastinen ostos.

Näppäimistössä ja ohjeissa oli kyllä aika paljon ihmettelemistä aluksi.   JATKUU....

Olisin saanut tuon kameran kosteusongelman aikanaan estettyä jos olisin tehnyt näin:
- Jos kameran ulkopinta kostuu, kuivaa se heti pehmeällä nukattomalla liinalla JA PIDÄ KAMERA AVOINNA JOITAKIN MINUUTTEJA, kunnes voit olla varmaa, että zoomaus-laitteessa ei ole ulkopuolista kosteutta.
- Kuvatessasi sateessa, pidä kameran päällä esim. lippalakkia ja ympäröi kamera vielä liinalla tai talouspaperilla taii vastaavalla.

Kuvien automaattinen kääntäminen ei oikein toimi; yritän ravistella kameraa pehmeästi ennen ja jälkeen poikittaiskuvauksen, mutta ei se oikein auta.
Kamerassa on myös mikrofoni ja kuviin voi liittää äänikommentteja.
En ole käyttänyt koneen mukana tulleita canonin ohjelmia, mielestäni ne ovat hieman kömpelöitä Windowsin omiin ohjelmiin verrattuna.
Kameran käytön ja näppäinten opiskelu oli aikaavievää, mikä varmaan johtuu omasta oppimishaluttomuudestani ja kärsimättömyydestä.

Kamera on tosiaan ollut hyvä  tähän meidän tarkoitukseemme; se on hintaansa nähden tuonut valtavan lisän meidän perheemme arkeen.  Nyt se saattaa pian jäädä kakkoskameraksi.

Kameran lisäksi kannattaa ostaa 10 Eurolla pieni laukku, vara-akku ja esim. 8 SD-korttia ja ulkoinen kovalevy kuvien talletukseen.  Lisäksi CD-rom levyjä ylimääräiseen talletukseen.

Sitten kuvia nettiin Googlen Picasa-ohjelmalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ajattele, kirjoita, lähetä. Tai kirjoita vain inspiroidusti.