Testing Java-Script

perjantai 1. heinäkuuta 2011

VVV Virvo Vastaus Verkosta, Ongelmia Internetin hakusysteemissä, Ajatuksia tiedon etsimisen ongelmista. OSA 15 KAUKAINEN TIETO


Internet on maailman aivot, sydän ja sielu.  Minun on etsittävä vastausta sieltä.
Silloinkin, kun en edes tiedä, mitä olen kysymässä.

Lennart Meri kirjoitti kirjan nimeltään Hopeanvalkea.  Nimi tulee pohjoisesta kauppareitistä Itämeren kautta Volgalle.  Meri todisteli perusteellisesti, tiedemiehen tarkkuudella muinaisten roomalaisten käynnistä Ultima-Thulessa.  Siis Suomessa.  Todisteena oli auringon deklinaation mittaustulos, joka voitiin saada vain Suomen rannikon leveysasteelta.
     Kuinka 2000 vuotta sitten mitattiin auringon korkeus talvipäivän seisahduksen aikaan?
Oli vesiastia, joka muodosti keinohorisontin.  Oli kaksi mittaa, joista toinen oli esim. 5 kertaa toista pidempi.  Lyhyt mitta on vesiastian auringon puoleisella laidalla, ja pitkä mitta määrittää silmän paikan mittausta tehtäessä.  Tai oikeammin tulos varmaan katsotaan auringon varjosta.
     Kulmamittaus kertoo auringon korkeuden horisontista.  Sitä voitiin verrata esim. roomassa saatuun mittaustulokseen.

Kuinka maapallon ympärysmitta mitattiin 2000 vuotta sitten? 
Kaivon pohjalta, Kreikassa, katsotaan tähteen, tietyssä kulmassa.
Alexandriassa on toinen kaivo, jonka pohjalta myös katsotaan täheen.
Ja sitten taas kulmamittausta.  Ja matematiikkaa.  

Kuinka minä etsin vastausta, kun en edes tiedä oikeata kysymystä?  En tiedä, missä olen.  Mistä minä aloittaisin tämän kulmamittauksen.
.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ajattele, kirjoita, lähetä. Tai kirjoita vain inspiroidusti.